Poveste cu TELEGRAFUL, TELEFONUL si rudele lor
La ultimul Atelier de povesti, am ales ca
pretext pentru tema de creatie o poezie a Anei Blandiana : Sectia de
telegrafie.
Fiind vorba de copii de clasele I-IV, m-am
asteptat sa le fie necunoscut cuvantul ”telegrafie” din titlul. Asa ca, primul
lucru pe care mi-am propus sa-l lamuresc cu cei mici a fost sensul acestui
cuvant.
Fiind vorba de un cuvant format prin compunere
cu un prefixoid prolific in zilele noastre, ”tele”, am profitat de ocazie si am
luat in discutie acest aspect care, desi poate parea prea complicat pentru
niste copii mici, nu a fost deloc asa. Am zis ca nu le strica sa stie de ce
atat de multe cuvinte din universul si vocabularul lor actual incep cu ”tele”.
Abordarea subiectului cu rezonante
lingvistice nu am facut-o hodoronc-tronc, ci mai usurel, pe ocolite, prin
invaluire cum s-ar spune 😊
Asadar, pe fisa de lucru, prima intrebare a
fost:
Ce este un telefon?
Presupunerea mea ca cei mici vor avea in
definitia lor empirica si conforma cu varsta ceva legat de ”sunet” sau de ”a
vorbi” a fost doar partial confirmata. Cei mici nu (prea mai) percep
”telefonul” ca pe un obiect care ne aduce sunetul de departe si ne mijloceste
comunicarea cu cineva aflat hat!, in cine stie ce capat de lume.
Telefonul este perceput azi ca sursa de
informatii, jucarie, chiar televizor.
Timpul a dus la o schimbare de generatii
inclusiv in lumea obiectelor, iar ”telefonul” este azi un batran destul de
rudimentar si neemancipat, care nu stie decat sa vorbeasca, pe cand nepotul lui
”smart-phonul” e un tanar evoluat, care stie sa faca multe si marunte.
Am discutat multe despre telefon si mare
mi-a fost mirarea (si bucuria!) ca pentru copiii care au fost la Atelier ul de
povesti, aparatul acesta este cunoscut cu bune si cu rele, ca parintii lor au
avut grija sa pastreze masura si sa nu-l lase prea mult in viata celor mici.
(Insusi faptul ca ei venisera la Atelierul de scris povesti era o dovada ca
telefonul are inca concurenti in viata lor si ca nu a ajuns o vedeta).
Dupa ce ne-am lamurit cum e si nu mai e cu
telefonul, dupa ce l-am spart- asa cum spargi un ou ca sa-l pui in prajitura-
in doau, am constatat ca e format din 2 cuvinte:
TELE- fon
TELE- vizor
TELE- portare
TELE -scaun
TELE- graf
In cazul fiecaruia dintre aceste cuvinte
compuse a fost mult mai simplu sa-l explicam pe cel de-al doilea (pe ”fon” l-am
gasit in domeniul muzicii si ne-am lamurit ca inseamna sunet, iar pe ”graf”
l-am intalnit in ”caligrafie” si ne-am dat seama ca are legatura cu scrisul).
Intelesul cuvintelor care incep cu ”tele” a
fost elucidat atunci cand le-am spus copiilor ca ”tele” inseamna DEPRTE.
De acum nu mai era niciun mister in
legatura cu definitia ”ad literam” a cuvintelor insirate:
Telefonul- aduce sunetul de departe
Televizorul – aduce imaginea de departe
Teleportarea – te duce departe (nu prea
stim inca cum)
Telescaunul- te transporta departe
Iar
TELEGRAFUL- ca de la el am plecat- duce
scrisul departe.
Abia acum, dupa ce titlul a fost lamurit, am
trecut la lectura poeziei Anei Blandiana si nu ne-a fost deloc greu sa intelegem
legatura dintre dovleac, cu vrejul sau cu tot, si telegraful (intr-un fel, strabunicul
calculatorului/ telefonului/ tabletei)
Mai multe decat intelegerea metaforei de la
baza poeziei, fiecare copil a gasit in curtea si gradina lui cate alte 3
evenimente pe care le putem considera ”minuni”: spectacolul de balet al
fluturilor, labirintul de canale al arheologului-cartita, concertul
pasarelelor, atelierul de croitorie al trandafirului care face rochii pentru
zane si multe altele.
De acum, atunci cand in vocabularul lor va
mai intra vreun cuvant format cu ajutorul prefixoidului ”tele”, copiii vor sti
sa-l ”descoase” pentru a-i afla semnificatia (asa cum e cazul recent
formatelor: telescoala sau telemunca).